9. marts 2016

Skønhedsidealer under forandring

IMG_1773.JPG
Modeekspert og tv-vært Chris Pedersen på SG

Hvad er de herskende skønheds- og kropsidealer lige nu? Hvordan har de ændret sig over tid og rum? Og hvad kan forklare den udvidelse af skønhedsidealet, som de seneste år har karakteriseret modebranchen med fx plussize-modeller og ældre kvinder?

- Det var nogle af de spørgsmål, som modeekspert og tv-vært Chris Pedersen forsøgte at belyse i sit foredrag på Silkeborg Gymnasium onsdag den 9. marts. Chris Pedersen fremhævede især, at de sociale medier repræsenterer en medierevolution, som også har forandret modebranchen radikalt. De dominerende strømninger og trends i modebranchen lige nu, nationalt og internationalt, udspringer således i høj grad af de sociale medier, ligesom det enkelte menneske bruger de sociale medier til at afprøve og eksperimentere med egne skønhedsidealer. På den måde har de sociale medier medført en demokratisering af modebranchen og givet det enkelte individ mulighed for at påvirke – og eventuelt udvide – de herskende skønhedsidealer.

Chris Pedersens foredrag indgik i øvrigt i den essaykonkurrence som Silkeborg Gymnasiums forældreforening udskriver hvert forår for gymnasiets 3.g-elever. Vinderne offentliggøres til dimissionen fredag den 24. juni.