Hvad kan man gøre i gymnasiet

- for at gøre overgangen til gymnasiet lettere?

Eleverne peger primært på følgende:

1. Begynd i roligere tempo
  2. Begynd med noget kendt
  3. Lav tydeligere sammenhæng til det, der er lært i grundskolen – og fortæl om forskellen
  4. Medtænk den store forskel blandt eleverne
  5. Forklar stoffet bedre
  6. Tydeliggør forventningerne - også mht. en god skriftlig besvarelse

Eksempler på

- for at gøre overgangen til gymnasiet lettere?

Eleverne peger primært på følgende:

1. Begynd i roligere tempo
  2. Begynd med noget kendt
  4. Medtænk den store forskel blandt eleverne
  5. Forklar stoffet bedre
  6. Tydeliggør forventningerne - også mht. en god skriftlig besvarelse

Eksempler på elevudsagn:

”De skulle have startet, hvor man er kommet til i grundskolen. Niveauet stiger fra grundskolen til gymnasiet, og man er ikke blevet så meget bedre til matematik på en sommerferie.”

”Lærerne på gymnasiet er kloge på hver deres forskellige områder, men jeg synes personligt, at de godt kunne have spurgt de forskellige elever, hvad de har problemer med, og hvad de godt kunne tænke sig at få repeteret - altså det, som i grundskolen ikke var særlig forståeligt for en selv.”

elevudsagn: