Tre år med faglige, personlige og sociale udfordringer

Gymnasiets opbygning

p8180747.jpg
Gymnasiet består af et grundforløb og et studieretningsforløb

Når du begynder på gymnasiet i august, kommer du ind i en grundforløbsklasse, som du skal være i indtil efterårsferien. I slutningen af grundforløbet foretager du dit valg af studieretning, og i uge 44 begynder du på dit studieretningsforløb.

Grundforløbet

I 1.g starter du med et grundforløb, hvor alle klasser har de samme fag.
I løbet af grundforløbet stifter du bekendtskab med gymnasiets fag, og du får en grundig indføring i, hvordan man arbejder på et gymnasium. Når grundforløbet nærmer sig sin afslutning, bliver du bedt om at afgive dit studieretningsønske, så du har altså grundforløbet til at blive sikker på, hvilken studieretning, der passer bedst til dig.

Studieretningsforløbet

Studieretningen er en kombination af fag, som giver din uddannelse en særlig profil, og som giver dig mulighed for at fordybe dig.
En studieretning indeholder som regel 2-3 studieretningsfag.