Undervisningsmiljøvurdering

Studerende21 1

Udover årlige elevtrivselsundersøgelser, som du kan læse mere om her (åbner i nyt vindue), der bl.a. har til formål at afdække det psykiske undervisningsmiljø, arbejder vi på Silkeborg Gymnasium systematisk med at afdække og forbedre elevernes undervisningsmiljø bl.a. på følgende måder:

• Skriftlige og mundtlige undervisningsevalueringer, jf. skolens kvalitetssystem (åbner i nyt vindue)
  • En årlig grundforløbsevalering (åbner i nyt vindue) blandt alle 1.g-eleverne
  • En årlig gymnasieforløbsevaluering (åbner i nyt vindue) blandt alle 3.g-eleverne
  • En elevdemokratisk temadag kaldet ”Det gode gymnasieliv”, som planlægges og afvikles i tæt samarbejde mellem elevrådet og skolens ledelse hvert tredje år. Temadagen har primært til formål at afdække og forbedre skolens sociale, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. ”Det gode gymnasieliv” blev senest gennemført i 2021, som det fremgår af denne programbeskrivelse (åbner i nyt vindue), og dagen mundede ud i et idékatalog med 131 forskellige forslag til videreudvikling og forbedringer af det sociale, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø, hvoraf en række idéer efterfølgende er blevet gennemført i et samarbejde mellem elevrådet og skolens ledelse
  • Hertil kommer de arbejdspladsvurderinger, der gennemføres minimum hvert tredje år, og som bl.a. har til formål at afdække skolens psykiske og fysiske arbejdsmiljø, herunder sikkerheds- og sundhedsforholdene på skolen, både inde og ude.

Handleplaner i forhold til skolens undervisningsmiljø

Der følges i forlængelse af ovenstående løbende op på de enkelte delområder af skolens undervisningsmiljø. Fx er der inden for de seneste år iværksat følgende nye initiativer:

Det psykiske undervisningsmiljø:

• Indførelse af makkerparsystem i alle 1.g-klasser (i forlængelse af grundforløbsevalueringen)
  • Etableringen af eftermiddagstilbuddet ”SG Sport” (i forlængelse af ”Det gode gymnasieliv 2021”)
  • Indførelse af særskilt aktivitetsdag for 1.g-eleverne (som supplement til den eksisterende aktivitetsdag for hele skolen).

Det fysisk-æstetiske undervisningsmiljø:

• Renovering af elevtoiletterne i kantineområdet
  • Ophængning af knagerækker i klasselokalerne
  • Opsætning af en række kunstværker i fællesområderne, udlånt af Statens Kunstfond
  • Etablering af første træ i den nye ”SG Studenterlund”.