Studiekredse i naturvidenskab

Der arrangeres løbende studiekredse om emner inden for naturvidenskab

Her kan du læse lidt om nogle af de afholdte studiekredse

Studiekreds om kvantemekanik
Eleverne fortæller:
Studiekredsen har givet mulighed for at stifte kendskab med en spændende og kompleks gren af fysikken: Kvantefysikken/kvantemekanikken.
Vi har bl.a. hørt om det paradoksale tankeeksperiment omhandlende ”Schrödingers kat”. Kvantemekanikken tillader katten at være død og levende på samme tid – ifølge teorien! Dette meget absurde paradoks giver, og gav i studiekredsen, anledning til diskussioner af mere filosofisk karakter.
Forløbet blev sluttet af med en tur til Århus Universitet, hvor Klaus Mølmer, professor ved Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet, holdt et oplæg om kvantemekanik og dens anvendelse i en potentiel kvante-computer.

Studiekreds om universet
- handlede om
Big Bang
Sorte huller og Rummets krumning
Universets udvidelse
Galakser
Det mørke stof
Superstrenge
Einsteins relativitetsteori og tidsrejser
m.m.

Stjernekiggeri
Om stjerner med en aftentur til Ole Rømer Observatoriet i Århus.
Eleverne fortæller:
Vi fik først et spændende foredrag af en studerende fra Århus Universitet. Foredraget kom ind på mange forskellige astronomiske emner såsom stjerners udvikling, galakser, exoplaneter, superteleskoper og meget andet. Bagefter gik vi op i observatoriet, hvor vi fik lov at se på bl.a. Jupiters måner, Andromedagalaksen og forskellige andre ting på stjernehimlen igennem observatoriets store 28cm-teleskoper.