Naturvidenskabeligt fag

Informatik

informationsteknologi.jpg

I informatik arbejder vi med, hvordan en computer helt grundlæggende fungerer.
Hvordan er det overhovedet muligt at få udført noget som helst på en maskine?
Få maskiner står alene i dag, så i informationsteknologi får man indsigt i, hvordan maskiner arbejder sammen i netværk.
I næsten alle projektforløb bliver problemløsning centralt, og i fællesskab træner vi i at omsætte et mere eller mindre åbent forslag til et program eller en hjemmeside.

Informatik C

Eleven skal kunne:

  • give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktivite-
    ter samt identificere, hvordan konkrete it-systemer påvirker brugeres adfærd
  • redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitektur og redegøre for konkrete arki-
    tekturer
  • redegøre for repræsentation af udvalgte typer af data og udarbejde it-produkter i form af
    simple manipulationer af data
  • identificere basale strukturer i programmeringssprog, udarbejde it-produkter i form af sim-
    ple programmer og tilpasse eksisterende programmer • give eksempler på modellering og strukturering af data, processer og systemer samt beskrive
    sammenhængen mellem en konkret model og dele af et it-system
  • beskrive og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, udarbejde it-produkter i
    form af simple interaktionsdesign og tilpasse eksisterende design
  • redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne it-løsninger.

Kernestoffet er:

  • It-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet
    - samspil mellem design af it-systemer og de brugs- og adfærdsmønstre, der udfolder sig i
    forbindelse med brug af systemer
  • It-systemers arkitektur
    - tre-lagsarkitektur (eller tilsvarende) som generel ramme for at forstå en meget stor klasse
    af it-systemer, deres komponenter og samspillet mellem disse
  • Repræsentation og manipulation af data
    - digitalisering af data som udgangspunkt for computerbaseret repræsentation og manipula-
    tion
  • Programmering
    - gængse strukturer i programmeringssprog; programmering af mindre programkomponen-
    ter, modifikation af større systemer
  • Modellering og strukturering af data, processer og systemer
    - beskrivelse af data; processer og systemer på abstrakt niveau; fokus på data- og logik lag af
    tre-lagsarkitekturen
  • Interaktionsdesign
    - konsekvenser og vigtighed af brugervenligt interaktionsdesign; snitflade mellem det for-
    melle it-system og den sociale verden; simple modeller og designprincipper for systemers
    præsentationslag.

Informatik kan også vælges som valgfag på B-niveau.

Faggruppeleder

  • Jacob Harris Kragh JHK bw.jpg

    Jacob Harris Cryer Kragh (JHK)

    jhk@sg.dk

    • Matematik
    • Informationsteknologi